Digitaal Oefenen

Niet iedereen is in staat zelfstandig met de piano te oefenen, laat staan van blad te oefenen. Bij Scherzando maken we daarom al jaren van de muziek die we zingen digitale bestanden. Met behulp van de hieronder besproken software kan je dan relatief eenvoudig thuis je partij oefenen.
Hierdoor gaat het zingen op maandagavond véél sneller, want er hoeft minder op de noten gestudeerd te worden.

We hebben inmiddels een indrukwekkende lijst met muziek, die alleen voor leden beschikbaar is, achter de leden login. Verspreiding van digitale bestanden is een inbreuk op de auteursrechten.

TIP voor het gebruik van de digitale database: sla de bestanden niet apart op, op je harde schijf, maar dubbelklik direct vanaf het internet. Op deze manier heb je altijd de laatste versie (we passen de bestanden namelijk aan als we ontdekken dat er fouten inzitten)

De programma's die je kunt gebruiken voor het digitaal oefenen.

Capella-reader
Vanaf 2023 worden er oefenbestanden gemaakt met het programma Capella. Om te oefenen kunnen deze bestanden worden afgespeeld met Capella-reader (is gratis te downloaden). Installatie kan op laptop, iPad of telefoon. Deze universele reader kan de bestanden tonen, afspelen, afdrukken of exporteren als PDF. Het tempo is instelbaar en stemmen zijn afzonderlijk (solo) te beluisteren, zie ook deze toelichting. Het programma beschikt over uitvoerige uitleg (handboek).

Systeemvereisten:
Windows 8.1,f 10 en 11
MacOS vanaf 10.11

Noteworthy Composer
Veel koorleden gebruiken dit programma al jaren om te oefenen. Tijdens het afspelen hoor je de melodie en zie je op het scherm de noten samen met de tekst voorbijkomen. Je kunt gewoon met de lopende rode verkleuring meezingen. Zie het scherm rechts.Verder is het mogelijk om koorstemmen aan en uit te zetten, de afspeelsnelheid aan te passen, ergens midden in het stuk te beginnen en dergelijke. Meestal heb je met een paar maal doorzingen de harmonie wel aardig te pakken, de lastige stukken geïdentificeerd, waarna je die specifiek onder handen kunt nemen. Overigens heb je om het programma te kunnen gebruiken wel Microsoft Windows nodig, want het is niet beschikbaar op andere platformen.

Paul Sloven heeft een handleiding voor het gebruik van Noteworthy Composer gemaakt. Die vind je door hier te klikken. Paul heeft zich van begin af aan bezig gehouden met het invoeren van de .nwc bestanden, daarbij sinds enige jaren geholpen door Nico Blom. Het invoeren is best veel werk. Als je hen wilt helpen met het invoeren meldt je dan even aan ....
Hoe kom je er aan?
Er is een aantal leen-licenties voor de volledige versie van NoteWorthy Composer beschikbaar via Paul Sloven. Een eigen versie kost $49 en is aan te schaffen via het internet op de NoteWorthy Composer website.
Noteworthy uitproberen kan met de gratis evaluatieversie.
Een andere gebruiksoptie is via de gratis NoteWorthy Composer Viewer. Hiermee kun je uitvoeringsbestanden (.nwc) afspelen die met NoteWorthy Composer zijn gemaakt. Om alleen je partijen te oefenen is dit ook een prima keuze. Zie rechts hiernaast voor een schermafbeelding. Ook dit programma is te downloaden vanaf de NoteWorthy website.

Een korte handleiding voor oefenen met de NWC Viewer vind je door hier te klikken.

Websites om mee te oefenen
Voor een groot aantal muziekstukken zijn er ook online oefenmogelijkheden te vinden.

Probeer zeker eens Choralia.net, waar een enorme hoeveelheid oefenmateriaal te vinden is. Interessant is dat de verschillende koorpartijen hier inclusief tekst gesynthetiseerd worden "voorgezongen".

Een andere oefensite is cyberbass.com. Deze site werkt met pianomuziek, ongeveer zoals NoteWorthy het doet. Ook hier zijn veel koorwerken te vinden, zoals bijvoorbeeld Orff's Carmina Burana of Bartok's Four Slovak Folk Songs.

Sweet midiplayer,
De sweet midi player is een eenvoudig programma waarmee je midi bestanden kunt afspelen en de sterkte van elke stem apart kunt regelen.
Hierdoor is het zowel voor het oefenen van je eigen partij als het oefenen van de harmonie uitermate geschikt.
Hiernaast zie je een afbeelding van het belangrijkste deel van het scherm van de sweet midi speler. De gele vlakken zijn schuiven waarmee je een partij harder en zachter kunt zetten.
Het programma is gratis, maar je wordt tijdens het starten en stoppen wel met allerlei schermen lastig gevallen, die je moet/kan wegklikken. Dit is te voorkomen door het programma op de aangegeven weg te kopen.

GarageBand midi player (voor Mac)
Ben je een Apple gebruiker dan kun je ook de GarageBand midi player eens proberen.

Choirpractice midiplayer
ChoirPractice is een programma dat hetzelfde kan als de sweet midiplayer, maar dan een beetje meer en vooral anders.
Naast de bekende schuiven om de andere partijen harder en zachter te zetten, de maat en het tempo, kan je ook de tekst zien en die verkleurt mee met waar de gekozen partij is.
Kijk zelf maar wat je het prettigst vindt. In elk geval ben je alle 'lastige" schermen van de sweet midiplayer kwijt.

Scherzando gemengd koor. Driebergen.