Sacred Bridges recenties op de Nieuwsladder

Achtergronden

Het programmaboekje Sacred Bridges : download .pdf

3 mei 20:15u UITVERKOCHTGeertekerk Utrecht Sacred Bridges concert Toegang € 15,-
4 mei 15:00u UITVERKOCHTGrote kerk Driebergen Sacred Bridges concert Toegang € 15,-

Doel:

• op zoek naar verbinding in dagen van Herdenking en Bevrijding.
  • koorleden en publiek in verwondering brengen over de vele raakvlakken van deze drie culturele werelden;
  • werken aan verbinding i.p.v. 'wij' tegenover 'zij'.
  • laten zien dat muziek de ziel kan raken.

MUZIEK

Een bijzonder concert met als titel: Sacred Bridges. Met ‘Sacred Bridges’ laten wij psalmen horen die gecomponeerd zijn door Salomone Rossi, Claude Goudimel, Jan Pieterszoon Sweelinck en Ali Ufkî. Zij hebben hun wortels in de joodse, christelijke en islamitische cultuur en gebruikten dezelfde psalmteksten.
In het Sacred Bridges concert is koormuziek (groot koor én kleinkoor) vervlochten met het meeslepende geluid van Turkse instrumenten, solozang van een joodse én islamitische voorzanger en de mystieke dans van de Derwisj.
Meewerkend zijn het vermaarde Duits/Turkse ensemble Sarband, gemengd koor Scherzando en kamerkoor voor beroepsmusici Basilius College.
Lees ook zeker de nieuwsladder voor meer informatie en nieuws

De muzikale leiding is in handen van voormalig Kings’s Singer Stephen Connolly.
De uitvoering is 3 mei 20.15 uur in de Geertekerk, en
zondag 4 mei om 15.00 in de Grote Kerk van Driebergen.

Samenwerking
We werken nauw samen met de Joods Liberale Gemeente, de Raad van Kerken en Turkse en Marokkaanse organisaties bij de voorbereiding en uitvoering, o.a. bij lezingen, films, discussies en de te projecteren beelden die de betekenis en historische achtergronden van de psalmteksten verduidelijken evenals de betekenis van de componisten in hun tijd en de muzikale ontwikkeling erna.

Met het project Sacred Bridges willen we zelden uitgevoerde muziek laten horen en tegelijk een brug proberen te slaan tussen groepen in onze samenleving die elkaar niet vanzelfsprekend ontmoeten.

Informatie:
Jef Helmer: 0343-513592/0621216595 Mail hem

Toegang Grote Kerk Driebergen :
De hoofdingang van de kerk aan de Hoofdstraat in Driebergen is gesloten. Staat u met uw gezicht naar de ingang dan gaat u rechts om de kerk door een smalle doorgang helemaal naar de achterkant, naar het gebouw van Nieuw Salem. Daar is de ingang tot het concert.

Parkeren
Er zijn drie parkeerplaatsen binnen de ruim honderd meter van de Grote Kerk.
1. Rechts naast het gebouw van de Brandweer aan de Bosstraat.
2. Komende vanaf de snelweg even voorbij de Grote Kerk (aan uw linkerhand) rijdt u voor een AH-winkel rechts een parkeerterrein op
3. Maar op dezelfde hoogte kunt u vóór een BP-benzine station ook links een parkeerterrein op rijden.

Wat al geweest is

LEZINGEN

Zondag 2 maart vanaf 14.30 is iedereen welkom in de nieuwe (eigenlijk nog in aanbouw zijnde) ULU moskee in Lombok. Het gebouw is niet te missen voor wie het station aan de jaarbeurszijde verlaat, aan de ingang van de Kanaalstraat nr. 1 Roel Bosch, predikant in Zeist en auteur van diverse boeken o.a. over psalmen, zal een lezing houden over de betekenis van psalmen in de Christelijke en Joodse cultuur en hoe Ali Ufkî de psalmteksten en muziek heeft geïntroduceerd aan het hof van de Sultan van Constantinopel. Een samenvatting van zijn lezing kunt u vinden op bovengenoemde website. Maak kennis met Sacred Bridges, ontmoet Turkse stadgenoten. Geniet van de muziek en dans van GRUP KARDELEN, die onvergetelijke momenten achter zal laten met hun ervaring van 15 jaar en 13 onder eigen naam uitgebrachte albums. Het gezelschap bestaat uit 2 dansende derwisjen, een rietfluitspeler, slagwerker en een zanger. Zij treden met veel enthousiasme bij feesten, concerten en multiculturele bijeenkomsten. Er zullen ook lekkernijen zijn, door vrijwilligers klaargemaakt (opbrengst hiervan is voor de inrichting van de moskee). Toegang is gratis, sluiting om 16.30 uur.

Zondag 30 maart vanaf 14.30 kunt u naar de Turkse moskee in Driebergen, Akkerweg 3. Organist en componist Jan Raas geeft een lezing met muzikale toelichting over: ‘De componisten Rossi, Goudimel, Sweelinck en Ufkî’. Enige zangers van Scherzando zullen de één- en meerstemmige melodie van Goudimel laten horen. Koorleden en leden van de Turkse gemeenschap zorgen samen voor lekkere hapjes. Ook hier: toegang gratis, sluiting 16.30 uur.

FILMS

FILMHUIS PARKLAAN , Parklaan 7, Driebergen, 20.00 uur Toegangsprijs: € 5,-

Vrijdag 14 maart: Le fils de l'autre
Deze film gaat over het conflict tussen Israël en de Palestijnen, maar dan toegespitst op individueel/familieniveau. Twee jongens, een Israëli en een Palestijn, komen er rond hun achttiende verjaardag achter dat ze als baby (in de paniek van de Golfoorlog) in het ziekenhuis verwisseld zijn. Wat betekent dat voor hun identiteit en wat betekent het voor hun families?

Vrijdag 11 april: Knowledge is the beginning
In de film wordt een beeld geschapen van harmonie tussen een honderdtal jonge Israëlische, Palestijnse, Libanese, Jordaanse, Syrische en Egyptische muzikanten. De documentaire laat zien hoe deze jonge musici met Barenboim en Said repeteren, musiceren, discussiëren en plezier maken. ‘Dit samenzijn rekent af met clichés van beide kanten,’ stelt Barenboim.

Informatie op het internet:

Sarband Sacred Bridges Stephen Connolly Basilius College Scherzando

Sacred Bridges, Muziek verbindt.